blog-prijs-billboard

Hoe komt de prijs van een billboard tot stand?

Het spreekt vanzelf dat hoe meer je van iets koopt, hoe goedkoper het wordt. Maar de prijs van een billboard hangt wel van wat meer af. De totaalprijs van een billboard is grofweg de som van de huur van de locatie, de geldende taksen, de productiekost en de kost voor aanplakking. En deze verschillen bijna van moment tot moment. Dat vraagt om een woordje verduidelijking.

20 m² voor 2 weken: vanaf 500 euro all-in

Out-Of-Home advertising (OOH) heeft het hoogste bereik en blootstellingsfrequentie per duizend ten opzichte van ander massamediakanalen zoals radio, tv, magazines, enz. (Bron: Clear Channel). Dus is een zeer kostenefficiënt van reclame maken. De prijs van één groot billboard van 20 m² langs een drukke invalsweg situeert rond de 500 euro. Voor een landelijke campagne van enkele honderden borden, kan de all-in prijs zakken tot zelfs 300 euro per locatie. Affichage kan op dragers van 2 tot zelfs 36 m² groot, op alle mogelijke buitenlocaties en van 1 week tot een periode van 3 jaar.

Goedkoper?

Als je langere tijd of op grotere gevelpanelen adverteert, betaal je uiteraard meer. Een ‘betere’ locatie (meer passanten) en de periode in het jaar om te adverteren zijn ook sterk bepalende variabelen voor de prijs van een billboard. Taksen, productiekost en aanplakking schommelen ook doorheen het jaar. Maar minder fel. Het omgekeerde geldt dus ook. Een duur billboard is dan bijvoorbeeld een 36 m² bord in een grote centrumstad net voor de eindejaarskoopjesperiode. Maar wat is duur als de ROI evenredig stijgt? Tijdig boeken  is vooral de boodschap!

Wat is doorslaggevend voor de prijs van een billboard?

  • Vraag-en-aanbod bij de verschillende bordennetwerken: schaarste/overaanbod/forecasts op de markt
  • De locatie (bereik)
  • De duur van de adverteerperiode
  • De grootte van het reclamepaneel
  • De periode in het jaar (primetime)

Denk je aan adverteren op een billboard? Wij helpen je door de bomen het bos te zien. We zorgen voor de ultieme mix en een glasheldere prijsopgave binnen jouw campagnebudget

info@reclamequintens.be

Deel deze post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email