A successful recruitment campaign, also appears over offline channels

Ieder bedrijf kent de gangbare methodes voor het aankondigen en promoten van nieuwe vacatures of een jobbeurs: een vacatureplatform, ondersteuning door een recruitment bureau, de krant en niet te vergeten sociale media. Dat zijn de meest voor de hand liggende opties om dit nieuws bekend te maken. Echter biedt die aanpak tegenwoordig niet altijd het gewenste succes. Aangezien zeer veel bedrijven momenteel met een personeelstekort kampen, is de invulling van vacatures alles behalve vanzelfsprekend.

Gelukkig zijn er nog manieren om het verschil te maken!

Wil je je als werkgever onderscheiden, dan is een sterke employer branding strategie niet meer weg te denken. Via een dergelijke strategie toon je je als ideale werkgever naar doelgroepen voor jouw vacatures. Veel bedrijven maken gebruik van zo een strategie op hun online kanalen. Het resultaat? De juiste persoon tijdig bereiken via deze kanalen wordt enkel moeilijker. Ruimer denken wordt dus de boodschap om de juiste kandidaten te vinden voor jouw functies.

Offline mediums & tools ter ondersteuning van jouw wervingscampagne?

Frequent haken veel recruiters, marketeers, bedrijfsleiders al af bij het idee van een offline campagne zoals out of home, radio en televisie voor werving. Meestal komt dit door de perceptie van het hoge prijskaartje dat eraan gepaard zou gaan. Vaak onterecht, de CPM (kost per 1000 impressies) is voor dergelijke mediums zeer gunstig, en wat de mogelijkheden betreft is dat slechts het topje van de ijsberg!

Het overwegen waard?

Offline campagnes bieden je de kans om naast actief werkzoekenden ook passief werkzoekenden te bereiken. Zij vormen een veel groter aandeel van de beroepsactieve bevolking binnen België. Deze doelgroep omvat werkzoekenden die best een overstap willen maken wanneer de opportuniteit zich voordoet, maar zelf niet actief op zoek gaan. Het is dus aan jou om hen zo goed en zo vaak mogelijk te bereiken.

Hier bieden we jou alvast een kort overzicht van interessante manieren om jouw rekruteringscampagne offline tot een succes te maken!

Out Of Home

Zoek je een heel aantal nieuwe collega’s, en dat liever vandaag dan morgen? Dan kan je al opteren voor een campagne via billboards of het openbaar vervoer. OOH creëert over een gemiddelde periode van 2 weken een enorm bereik in het straatbeeld. Wil je specifiek op bepaalde regio’s targetten, dan is dat perfect mogelijk met een selectie op maat.

Naar gelang jouw regio/vestiging kan het ene medium al wat interessanter zijn dan het andere. Billboardcampagnes zijn bij uitstek geschikt voor het bereiken van automobilisten in regionale en stedelijke gebieden waar auto’s toegelaten zijn.

Een campagne via openbaar vervoer is dan weer efficiënter in meer stedelijke gebieden, daar biedt het naast het bereik van automobilisten ook een targeting op andere weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. Maakt jouw ideale werknemer regelmatig gebruik van het openbaar vervoer? Dan kan je zelfs de binnenzijde inkleden!

Wanneer maximaal bereik in steden een must is, overweeg je best de mogelijkheden van abri’s en mupi’s deze panelen zijn dan wel kleiner dan een billboard, in een stad maken ze echt het verschil door hun positionering in de straten. Voor dit type vind je in België ondertussen ook al een mooie verdeling van de digitale versie. Ideaal om jouw rekruteringsvideo een verlengstuk in het straatbeeld te geven!

Een beperkt budget? Dan kan je altijd nog aan de slag met kleinschalige oplossingen.

In een eerste instantie behoren flyer- of broodzakcampagnes niet tot de bekendste campagnevormen voor werving. Maar dat ze het overwegen waard zijn, wordt bevestigd door het laagdrempelige budget dat eraan gepaard gaat. Brood van de bakker blijft nog steeds populair bij veel Vlaamse huishoudens. Daarnaast is de kans reëel dat onderwerpen zoals een nieuwe job ter sprake komen aan de eettafel.

Flyers, één van de meest traditionele manieren om jouw boodschap aan de man te brengen, en ongetwijfeld een sterke tool wanneer je met een leuk ontwerp kan werken.

Een LED trailer huren is een strak plan wanneer jouw bedrijf of vestigingen op een gunstige locatie gelegen zijn. Gericht op het voorbijgaande verkeer, creëren LED trailers een aanzienlijk bereik op korte termijn. Het verlichte beeld zorgt immers voor een sterkere opmerkzaamheid. Wel houd je best rekening met de nodige vergunning voor het plaatsen van dergelijke schermen. Mocht dat een issue vormen, kan je altijd gebruik maken van containers, werfdoeken of een gevelbanner voor het promoten van jouw openstaande vacatures.

Beschikt jouw bedrijf over een wagenpark, benut dat dan! Een sticker op de achterruit is in een mum van tijd geplaatst.

 Ontvang je veel klanten/partners in jouw winkels of vestigingen, werk dan met items om hun aandacht te trekken. Denk maar aan roll-up banners, stickers, posters, lifesizers, enzovoort. The sky is the limit, zolang je maar creatief denkt!

Het ontwerp, de grootste troef

De voorbeelden die hierboven kort werden aangehaald blijken wel degelijk efficiënt voor het bereiken van jouw toekomstige werknemers. Maar deze tools en campagnes zijn slechts het halve werk. Wil je echt het verschil maken? Ga dan voor creativiteit, een ludieke catchphrase en een duidelijk verhaal.

Creativiteit

Zorg dat jouw boodschap opvalt in het drukke dagelijkse leven van jouw doelgroep. Denk na over het beeld dat hun interesse moet wekken, liefst met een directe link naar de functie(s). Gebruik opvallende kleuren binnen jouw huisstijl, zéker een vereiste bij OOH-campagnes om een goede opmerkzaamheid te garanderen. Op die manier creëer je ook een herkenningspunt voor toekomstige contactmomenten via andere mediums.

Een ludieke catchphrase

Zet aan tot actie. Zet jouw doelgroep aan het denken. Uiteraard, hoe beknopter, hoe beter. Voor OOH-campagnes spreekt dit voor zich aangezien het contactmoment tamelijk kort is. Ook voor de andere opties geldt dit principe, ze dienen per slot van rekening enkel als aanzet om de vacatures te gaan bekijken, niet als vacatureplatform!

Een duidelijke boodschap

Daarmee wordt niet bedoeld dat je een verhaal moet schrijven, maar dat het beeld en de tekst één consistent geheel moeten vormen. Maak meteen duidelijk om welke job types het gaat.

Interessant? Laat ons helpen om jouw ideale sollicitanten in real life te bereiken!